Två månader ombord
Den artonde februari embarkerade vi Bess Safari, nu har vi bott ombord två månader, enligt planen återstår sex månader innan vi tvingas debarkera till landbacken.
Synonymer till ödsligt, folktomt, stilla, lugnt - tack!
Vilket privilegium det är att i land efter land, hamn efter hamn, idyll efter idyll få komma dit med båten utan att behöva trängas, stöka och böka. Till sjöss under mars - april har stora fördelar.
Bohuslän etc
Från Donsö stävar vi vidare norrut till ett stilla Marstrand, ett folktomt Mollösund, ett lugnt Gravarne (eller Kungshamn som orten numera heter). Hela tiden i dimma, när detta nedtecknas fem dagar i följd.
Smögen ger oss strålande sol och besök av Mats & Sari, vänner och grannar i Andalucien sedan tjugoett år.
Vi är oerhört glada över att vårdnaden av vårt tidigare skötebarn, vår underbara Najad 511 Bess Safari Too, fungerar bra. Det är nu ett trevligt holländskt par, Roel och Ellen, som ska segla henne, enligt den långsiktiga planen jorden runt.
Vintern har hon tillbringat inomhus i en uppvärmd hall liggande i Medemblik. I början av maj ska hon sjösättas och riggas.
Ett kul men egentligt totalt ovidkommande sammanträffande är att Roel och Ellen köpte sin tidigare båt, en Baltic 47, av en tandläkare. Även Najaden inhandlades som bekant av en tandläkare, själva är de båda - ja just det - tandläkare.
Skagerrak etc
Efter natthamn i ett stilla Hamburgsund den bedövande vackra skärgården norr därom där vi går i de inre slingrande lederna, dessutom i strålande sol och ensamma - minnen vi kommer bära med oss.
Strömstad en kontrast, hamnen full av norska helgfirare, färjeläget går på högvarv för att transportera bland annat husbilar, Kosterfärjorna i skytteltrafik till fina Kosteröarna.
Skagerrak har under en tid rörts upp av friska till hårda vindar, sedan flera dagar har sjöprognoserna visat ett väderfönster på två dygn med lugnare väder. Den första av dessa två dagar bidar vi vår tid i hamn för att sjön ska lägga sig, den andra dagen avgår vi. Natten innan avgång bjöd på frost, halkigt på bryggan när Estrella skulle rastas.
Får stökig dyning i de grunduppfyllda vattnet norr om Nordkoster men så fort vi når djupt vatten blir det lugnt.
Efter knappt sjuttio sjömil ankrar vi i en havsvik strax utanför den norska idyllen Lyngör.
Själva ankringen är speciell på så vis att det nu är premiär för vårt nya fina Spade ankare om 45 kilo. Detta franska ankare har gott renomé, vi har höga förväntningar och räknar med att under kommande månader få rikliga tillfällen att lära känna det. Till ankaret använder vi sextio meter tio millimeters kätting och en snubberlina bestående av en kättingkrok, tio meter arton millimeters multiplatelina och en Forsheda gummifjäder.
Sjöväderprognoserna stämde, som vanligt, mycket väl. Efter väderfönstret på två dygn bjuder vädergudarna på liten kuling.
Vi stävar vidare längs Sörlandets i huvudsak skyddade skärgårdsleder. En nyhet för oss är Blindleia, det vill säga den bitvis ytterst trånga leden väster om Lillesand, mellan Justöya och fastlandet. Med Najaden kunde vi inte ta denna väg på grund av en bro med endast nitton meters segelfri höjd. Blindleia är, enligt vår norska lotsbok, beroende på sin popularitet sommartid kaotisk. Själva mötte vi inte någon annan sjöfarare.
Efter ett halvt dygn med nederbörd, + 3 grader medförde att den landade i smält form, och hård vind lämnar vi Blindleia och stångar oss fram genom hög stökig sjö och den kakafoni av bränningar som ligger i havsbandet. Hård bris till liten kuling, passerar bland annat Kristansand och pittoreska Ny Hellesund, ankrar i ett för oss tidigare känt "hurricane hole", en vik på Skjernöy strax öster om Lindesnes. Liten respektive styv kuling är prognostiserade för kommande dygn.
Efter att ha ankrat blir vi hembjudna till ett norskt par som bor i sitt hus ett par meter från strandkanten. Huset och segelbåten utanför fönstret har han byggt själv. De berömmer Selenens linjeföring, alltid lika trevligt med sådana komplimanger. Den typ av motorbåt, trawler, som Bess Safari representerar verkar appelera till seglare, After Sail så att säga.